Kwekers FloraXchange Services

Voor veel kwekers is het herkenbaar dat ze steeds kleinere bestellingen krijgen. Het zelf regelen van vervoer wordt vaak te duur en dan ligt annuleren makkelijk voor de hand. Via FloraXchange Services kunnen kwekers uitstekend kleine orders verkopen, want het transport wordt door de exporteur geregeld. Op deze manier kan de transporteur eenvoudig in één regio alle (kleine) bestellingen ophalen.

De facturatie gaat tevens middels FloraXchange, wat leidt tot minder administratie bij de kweker.

Spelregels voor de kweker

  • U heeft een abonnement op FloraXchange.
  • U accepteert een minimale levergrootte van één fust.
  • U bent verplicht om een betrouwbaar aanbod op te voeren met netto-aftuinprijzen (hieronder verstaan we prijzen waarmee u rekening houdt dat de transport door de koper betaald wordt en er binnen 14 dagen betaald is). 
  • U houdt zich aan de levertijden (voor 9:00 besteld is voor 11:00 klaar op tuin en voor 15:00 besteld is 18:00 klaar).
  • U zet binnen één uur bestellingen op gezien (wij bieden hiervoor de juiste tools aan).
  • U moet mogelijkheid tot stickeren aanbieden en bepaalt hiervoor zelf de vergoeding.

Hoe werkt het voor kwekers

  • Op een aparte sectie van FloraXchange wordt het totaalaanbod getoond van alle deelnemers die meedoen aan FloraXchange Services. (Dit aanbod wordt ook ontsloten middels VMP en Quote berichten naar de webshops van de aangesloten kopers) 
  • Op het platform worden netto prijzen gehanteerd (exclusief transport-, fust- en stickerkosten) waarbij rekening wordt gehouden dat de afhandeling op een efficiënte wijze verloopt. 
  • We kennen twee uiterste bestelmomenten met beiden een uiterst tijdstip waarop de bestelling klaar moet staan voor transport. Voor 9:00 besteld is 11:00 gegarandeerd klaar voor transport.  Voor 15:00 besteld is om 18:00 klaar voor transport.
  • U heeft de beschikking over een labelprinter en heeft de mogelijkheid om de aangeboden labels af te drukken. De vergoeding hiervoor bepaalt u zelf.
  • Transport wordt gedaan door logistieke partners die wij voorzien van informatie om het transport zou efficiënt mogelijk te regelen. Wij geven inzicht in wat de transporteur waar kan halen en ook in wat er vroegtijdig klaar staat.  
  • Kopers hebben tot middernacht (voor 9:00 besteld op de dag zelf en voor 15:00 besteld tot de nacht erna) via het platform de mogelijkheid om eventuele klachten in te voeren. U komt vervolgens met een voorstel. Registratie van het verloop is voor beide partijen vastgelegd en inzichtelijk. 
  • Alle transacties (waar geen klacht op rusten) worden ‘s-nachts aan de koper gefactureerd. De koper krijgt een verzamelfactuur van alle transacties bij alle deelnemende FXS kwekers. De factuur wordt na 7 dagen geïncasseerd. U hoeft dus niet zelf facturen op te stellen en de betaling te bewaken.
  • Nadat de betaling definitief is ontvangen (voor koper of bank is stornering van de betaling niet langer mogelijk), wordt de verrekening met u opgemaakt en aan u uitgekeerd. Deze betaling is 7 dagen na betaling door koper.
  • U betaalt 1,2% over de bestelde productomzet als bijdrage aan ‘FloraXchange Services’. Voor het deel van uw productomzet dat in een kalenderjaar de € 300.000,- overtreft bedraagt de bijdrage 1% over de bestelde productomzet. Deze bijdrage wordt direct op de verrekening van uw productopbrengst afgehaald.
  • Een transactie die een koper plaatst is in de regel altijd leverbaar. U kan een transactie uitsluitend markeren voor gezien. Mocht U een transactie niet kunnen leveren zal U zelf telefonisch contact met koper moeten opnemen om dit te regelen. Alleen de koper kan de transactie vervolgens verwijderen van het platform.